piątek, 16 grudnia 2005

Programy do tworzenia i publikowania postów

Osierocilam moj blog na dlugi czas. Tradycyjnie - w dawnych, licealnych czasach pisalam pamietnik ;) - znalazlam go niedawno. Sa w nim dlugie wpisy dzien po dniu i jeszcze dluzsze, wielomiesieczne przerwy :D. Systematycznosc nie jest moja mocna strona. Pewnie dlatego - ze jak mawia moja rodzicielka - mam zwyczaj "lapania zbyt wielu srok za ogon" w tym samym czasie. Poza tym jestem bardzo interesujaca - wszystko mnie interesuje ;). Po tym - jak zwykle - przydlugim wstepie przejdzmy do konkretow. O ile w moim przypadku jest to w ogole mozliwe.

Programy do tworzenia i publikowania wpisow na blogach powstaja - co logiczne - po to, aby ulatwic blogerom prowadzenie dzinnika. Dotad przetestowalam dwa tego typu programy:

- w.bloggar - wlasnie w nim pisze ten post
- BlogJet
Zasada ich dzialania jest taka sama. Po zainstalowaniu programow - konfigurujemy parametry naszego blogu - piszemy post i klikamy w przycisk publikacji. Program laczy sie z serwerem naszego blogu - i dodaje post. Jesli do postu dodajemy jakies pliki, czy grafiki - program rowniez wysyla je na serwer - pod warunkiem, ze wczesniej podamy dokad ma wysylac pliki ;).
W.bloggar i BlogJet roznia sie oczywiscie interfejsem, opcjami dostepnymi przy tworzeniu postow, lista obslugiwanych blogow i skryptow. Roznia sie takze rodzajem licencji - w.bloggar jest darmowy, BlogJet jest programem platnym i kosztuje 39.95$ (darmowa jest jedynie 30-to dniowa wersja demonstracyjna).

Jak nietrudno zauwazyc w tym poscie brak polskich znakow - i to jest niestety podstawowy mankament obydwu programow. Slabo radza sobie z kodowaniem polskich znakow. Pisze slabo, poniewaz teoretycznie obydwa obsluguja kodowanie unicode - UTF-8. Tyle, ze niestety na bloggerowych stronach unicode nie ma ochoty dzialac. Autorzy programow twierdza, iz problem lezy po stronie bloggera. BlogJet nie testowalam w polaczeniu z innymi skryptami - a w.bloggara uzywalam w post-nuke - i tam faktycznie bez problemu moglam uzywac polskich znakow. W kazdym razie postujac tutaj mam dwa wyjscia - nie uzywac w.bloggera, ani BlogJet, lub pogodzic sie z brakiem polskich znakow ;). To drugie nie jest dla mnie latwe - nie lubie takiego wybrakowanego polskiego tekstu. W BlogJet dodatkowym problemem sa skroty klawiaturowe. Niektore skroty uzywane standarodowo do wstawiania polskich znakow sa w programie przypisane do innych polecen. A w konfiguracji brak mozliwosci zmiany skrotow przez uzytkownika.
Kolejny mankament obydwu programow to brak polskiej wersji jezykowej, ktory dla wielu osob jest przeszkoda. Dla tych, ktorzy z zasady uzywaja tylko programow z polskim interfejsem zrobilam tlumaczenie w.bloggera. Tlumaczenie - podobnie jak posty wysylane przez w.blogger - nie ma polskich znakow. Krzaczki nie prezentowaly sie najlepiej ;) - wiec z zalem musialam z nich zrezygnowac.
Kto ma ochote moze sciagnac polska wersje w.bloggar. Nie jest to z cala pewnoscia wzorcowe tlumaczenie - ale staralam sie przetlumaczyc wszystko ;).

Porownanie zaczelam od mankamentow - teraz kilka zdan o zaletach i mozliwosciach.
- Obydwa programy poza mozliwoscia skonfigurowania parametrow juz istniejacych blogow - daja mozliwosc zalozenia nowego blogu w supportowanych serwisach.
- Obydwa programy umozliwiaja dodawanie wpisow do wielu serwisow i skryptow blogowych. Dodatkowo w.bloggar obsluguje takze kilka skryptow portalowych. Programy bez problemu wspolpracuja takze z silnikami blogowymi spoza standardowej listy. Pod warunkiem, iz sa to silniki, ktore maja zaimplementowana obsluge Blogger API lub metaWeblog API. Takich skryptow i serwisow jest bardzo wiele.
- BlogJet dodatkowo umozliwia wstawianie graficznych emotek do tekstow.
- W obydwu programach sa przyzwoite edytory tekstu z wieloma funkcjami formatowania. Poza edytorem maja oczywiscie podglad napisanego postu. W.bloggar ma nawet mozliwosc wykorzystania pliku css, ktrego uzywamy na swojej stronie - do podgladu postu.

Standardowa lista serwisow i skryptow obslugiwanych przez w.bloggar:

  • Serwisy blogowe:
Blogger TypePad BigBlogTool Blogalia TheBlog Blog-City LiveJournal

EraBlog.NET Upsaid UBlog SquareSpace BlogWare DearDiary.Net

  • Skrypty:
MovableType Nucleus b2 WordPress b2 evolution Blog:CMS .Text

BlogWorks XML Drupal pMachine Xoops E-Xoops PostNuke blojsom

Roller Weblogger Domino YACS Xaraya


Standardowa lista serwisow i skryptow obslugiwanych przez BlogJet:

  • Serwisy blogowe:
Blogger modblog blogging.com lockergnome.net BlogHarbor BlogWare

PUSHlogs Squarespace TypePad DeadJournal DearDiary.Net LiveJournal

Manila

  • Skrypty:
DasBlog MovableType b2 evolution pMachine .Text Drupal WordPress

Inne edytory blogow:
WB Editor - dziala na troche innej zasadzie - jako plugin do czytnikow kanalow rss takich jak RSS Bandit czy sharpreader , najnowsza wersja jest platna 19,99$. WB Editor wymaga instalacji Microsoft .NET framework 1.1 w systemie - co oznacza, ze mozna go uzywac jedynie na komputerach z systemem Windows XP, Windows Server 2003 i Windows 2000. Spory balagan na stronie tworcy programu zniechecil mnie do testowania WB Editor'a.

Ogolnie zainstalowalam te programy wylacznie w ramach testow. Poki nie bede mogla uzywac w nich polskich znakow dodajac posty do Bloggera - sa dla mnie bezuzyteczne.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Szkoda, że naleciałości z GG sprawiają, że źle się to czyta bez polskich znaczków.